Krigshistoriske bilder fra Kleppestø og Øvre Kleppe i 1940

Dette er en samling bilder som forteller om tysk aktivitet på deler av Søre Askøy under krigen. Bildene kommer fra en tysker som tydeligvis var en ivrig fotograf, og som hadde moderne fotoutstyr. Vi har supplert med et par bilder fra Kleppestø som har sammenheng med de tyske bildene, og noen Widerøebilder for å vise hvor dette foregikk.

Kort tid etter tyskernes okkupasjon av Norge i 1940 kom det en gruppe fra Wehrmacht Luftwaffe til Askøy for å montere et mobilt luftvernbatteri, FLAK, Flug Abwehrkanone, med en avstandsmåler for å beskyte britiske fly. Avstandsmåleren ble bygget i Varden på Øvre Kleppe, men ble fjernet allerede ut på høsten. Det finnes ingen spor etter den i dag, men takket være god fotodokumentasjon og informasjon fra Martin A. Jensen, Ingrid Rasmussen og Ranveig Skjønborg, kan vi nå presentere litt av historien.

De krigshistoriske fargebildene: Askøy museumslag/Lofoten krigsminnemuseum.

Widerøebildene: Askøy kommune/Askøy museumslag

H.R

Kleppestø ca mai 1940: okkupasjonsmakten kommer med utstyr som skal brukes til å sette opp en avstandsmåler, samt mobilt artilleri. Kari Brekke Nygård/Askøy museumslag
Dette bildet viser tyske soldater som arbeider med byggingen av avstandsmåleren. De er tydeligvis forlagt i telt som vi ser. Utsikt mot Krokåsskiftet, Juvik og Eldsfjellet på Holsnøy. Ukjent tysker
Avstandsmåleren monteres og kamufleres. Utsikt mot Børefjellet og Kolbeinsvarden. Ukjent tysker
Avstandsmåleren monteres. Utsikt mot Kolbeinsvarden og Kleppevatnet. Ukjent tysker
Testing av avstandsmåleren. Sotra i bakgrunnen Ukjent tysker
Luftvernkanon på plass. Utsikt mot Stongafjellet, Drotningsvik og Sotra. Ukjent tysker
Utsikt mot Krokåshaugane og Hjeltefjorden Ukjent tysker
Trolig en avdeling krigsfanger oppstilt før dagens lange arbeidsøkt. Brikafjellet i bakgrunnen.
Oppstilling for inspeksjon av støvlepuss.