Forfatter Frode Skag Storheim holder foredrag om malerkunstner Hans Dahl

Skag Storheim presenterer siste nytt fra arbeidet sitt med biografien om maler Dahl. Vi vil få se stoff, som sjelden har vært vist offentlig før.

Frode Skag Storheim

Vel møtt til foredrag om Hans Dahl, maleren med noe tilknytning til Askøy. https://www.av-avis.no/nyheter/i/GMOw4Q/hans-dahl-var-glad-i-askoey-og-blonde-jenter-no-leitar-forfattar-etter-spor-av-han

Han bosatte seg i villastrøket i Balestrand og var nær bekjent av den tyske keiser Wilhelm II frem til utbruddet av første verdenskrig i 1914. Keiseren var i Balestrand med den tyske keiserlige marine da han fikk varsel om skuddene i Sarajevo, som mange ser på som den utløsende årsak til krigen.

Hans Dahl laget flere bilder og skisser på Askøy, det får vi høre mer om. Hans Dahl holdt til i Düsseldorf (1873–1888), deretter Berlin (1888-1919). Men hver sommer mens han bodde i Berlin, besøkte han Balestrand for å lage skisser og hente inspirasjon, og han flyttet dit permanent i 1919. Dahls motiver og stil var nasjonalromantisk. Han skildret Vestlandsnaturen, og personene hadde gjerne folkedrakter. Bildene slo godt an blant private samlere i utlandet, mer enn blant toneangivende kunstnere her. Keiser Wilhelm 2. kjøpte mange av bildene hans og besøkte ham på sine Norgesreiser. Dahl var også keiserens konsulent ved reisingen av Fridtjov-statuen på Vangsnes.

Dette vil bli holdt kl 1900 fredag den 3. november i Møllesalen i Shoddyen, Strusshamn. Adressen er Lyngneset 2b 3. etasje (hvit bygning parallelt med veien)

Dørene åpner allerede kl 17 og muséet vil holde åpent frem til foredragsstart. Billett til foredrag gjelder også for utstillingene våre.

Konsert: Han gir en liten pianokonsert som en del av selve foredraget !

Det blir kaffe/te og kake kl 1830. Det vil blant annet bli servert ekte keiserkake, hvit dame på makronbunn etter bergensk og hanseatisk tradisjon. Denne pleide keiser Wilhelm å få hver gang han kom til Bergen vår By. Hvit dame.

Gjør arrangementet godt kjent blant dine venner!

Foredraget starter 1900, men det blir åpen museumsutstilling fra kl. 1700

INNGANGSBILLETT 50 KR

Gratis for barn og medlemmer

Medlemskontingent 2023 150 kr eller billett betales kontant i døren eller vipps nr. 137716 Askøy museumslag