Avholdt Askøymesterskap i fotballquiz

Fredag den 6. oktober avholdt vi det lenge planlagte kunnskapsmesterskapet om fotball. Det ble en stor suksess.

REFERAT FRA ASKØYMESTERSKAP I FOTBALL-QUIZ 2023

Fredag 6. oktober arrangerte Askøy museumslag det første lokalmesterskapet i fotball-quiz på Askøy. Arrangementet var ment som et naturlig «spin off-produkt» fra vår seineste utstilling: «Askøyfotballen – noen historiske glimt» og nok et tiltak for å få inn museumsgjester som kanskje aldri hadde vært i våre lokaler før eller knapt visst om muséet i Strusshamn.

Påmeldingen til konkurransen var over all forventning, og hele 21 lag, med over 100 deltakere, hadde meldt sin ankomst. Dette innebar en fullsatt Møllesal i Sjoddien, hvor arrangementet fant sted.

Arrangementets plan og forarbeid lå i hendene på leder Frode Lyngbø og styremedlem Harald Brynjulfsen. Med seg i en effektiv arrangørstab hadde de styremedlemmene Rolf Vabø og Stein Deinboll, samt dugnadshjelp (kjøkkentjeneste, barsalg og ryddemannskap) i Liv Olsen, Linn Brynjulfsen, Thea Sture og Gunnar Brynjulfsen.

Arrangementet ble ledet av Frode Lyngbø; arrangementsansvarlig og leder i museumslaget og Harald Brynjulfsen; Quizmaster.

Presis kl.1900 ble mesterskapet sparket i gang, og gjennom flere bolker med oppgaveløsning og spørsmål ble deltakerne utfordret på sine fotballkunnskaper. Mellom konkurransedelene var det innlagt korte og lengre pauser, der mingling og inntak av mat & drikke gav den rette atmosfæren.
Et svært populært innslag – initiert av Frode – var en rullende billedkavalkade på storskjerm, som gikk gjennom hele kvelden: Gamle og nyere lagbilder og spillerportretter, hentet fra Askøyfotballens historie.

Underveis i kveldens forløp kunne en registrere god stemning, fin konkurranseånd og fotballdiskusjoner på generelt og spesielt nivå. Mange gode tilbakemeldinger tilfalt arrangementet. En av kveldens deltakere, Arnfinn Solheim, grep mikrofonen ved en anledning og oppfordret og utfordret alle deltakere å vippse inn en (frivillig) deltakeravgift på kr. 50,-
(Merknad: Arrangement var i utgangspunktet uten deltakeravgift)

Kl. 2330-2345: Avslutningssekvens og premieutdeling

Leder Frode Lyngbø styrte utdeling av premier, og slik ble utfallet:

a) Vinner av mesterskapet ble laget «RAUS»

(Et lag med utgangspunkt i Ravnanger Ungdomsskole). Disse fikk tildelt hver sin signerte Pondus-bok (siste utgave nr. 22), med eksklusiv hilsen og gratulasjon fra forfatter Frode Øverli – samt en dertil egnet tegning.

Vinnerlagets deltakere fikk også en eksklusiv T-skjorte med innskrift som gav prov på seier i Askøymesterskapet (T-skjortene var donert av designer Joar Håland).

Også symbolske gullmedaljer ble vinnerlaget til del.

b) og c) To lag delte andreplassen, og også disse fikk hver sin Pondus-bok; av foregående årganger, nr 21 og 20 – men også med stilfull tegning og signatur fra Øverli.
Lag: «Gegenpress» og «East Fife 4 Forfar 5»

d) Fjerdeplassen gikk til laget «The Voice of Alexander Gordon». Deltakerne her fikk hvert sitt eksemplar av vårt magasin Askøyfotballen.

e) Femteplassen – og det siste laget som ble premiert – gikk til «Kaffi & Vaffel». Deltakerne mottok hver sin Askøykalender 2023, fotballkalenderen.

De øvrige lagene ble ellers hyllet og applaudert for sin innsats

Henimot midnatt ble arrangementet/mesterskapet erklært for avsluttet. De fleste deltakerne begav seg på hjemvei, mens en del ihuga fotballnerder holdt en fredagsfest gående mot stengetid kl. 0100.

Mange gode tilbakemeldinger fra deltakerne gir klare indikasjoner på at arrangementet var vellykket, og mye tyder på at Askøymesterskapet trygt kan gå inn i rekken av «årlig tradisjon»!

SLUTT-TABELL for ASKØYMESTERSKAPET I FOTBALL-QUIZ:

1.RAUS > 159 poeng (av 173 mulige)

2.Gegenpress > 158 poeng

3.East Fife 4 Forfar 5 > 158 poeng

4.The Voice of Alexander Gordon > 157 poeng

5.Kaffi & Vaffel > 156 poeng

6.Gianfranco Shola > 154 poeng

7.Hot.com.net.no > 149 poeng

8.Lato > 147 poeng

9.Viten og hans disipler > 147 poeng

10.NELK > 145 poeng

11.Tiffosi > 142 poeng